Коли ви чуєте словосполучення «здібний учень» або
«обдарована дитина», які асоціації виникають у вас в першу чергу? Якщо
прослідкувати за цим асоціативним рядком повз слова «розвиток»,
«успішність», то рано чи пізно почнуть
з’являтись і слова зовсім іншого семантичного навантаження, такі як «незібраність»,
«комплекси», «стрес» та інші… Рано чи пізно, так чи інакше, згадуючи своїх
учнів, з якими ви працюєте по підготовці до олімпіад, конкурсів та МАН ви
почнете пригадувати і всі ті труднощі, які пов’язані з ними та з процесом
підготовки. Тоді з’явиться і слово «ПРОБЛЕМА».
Не секрет, що всі педагоги хочуть працювати зі
здібними учнями, але чомусь часто замовчується тема проблемності цих дітей та
специфіки роботи з ними. Проте, згідно
рішення Всесвітньої організації охорони здоров’я обдаровані діти входять
до «групи ризику». А отже - їм необхідні особливе виховання, відповідні
індивідуальні навчальні програми, спеціально підготовлені вчителі,
спеціалізовані класи та навчальні заклади.
Давайте розбиратись. Яка мета вчителя, який працює з
обдарованою дитиною? Щоб учень взяв участь в інтелектуальних випробуваннях та досяг
високих результатів. Яка ж мотивація педагога? Професійне самоствердження, бонуси до атестації, премія або ж навіть і
вимога адміністрації. Чому ми працюємо з цією категорією дітей - це зрозуміло кожному з нас.
Яка ж мета
підготовки та участі в інтелектуальних змаганнях в учня? Часто це питання залишається відкритим.
Адже єдиної відповіді тут немає. Кожна дитина в цьому плані індивідуальна. І
відповідь буде знаходитись у площині мотивів, цінностей та потреб дитини. Щоб
працювати з нею ви маєте її замотивувати, щоб замотивувати – знати її
особливості та чим вона живе.
В обдарованих дітей протягом їхнього життя виникає досить
багато різноманітних проблем, серед яких можна виділити:
·
Ворожість до школи.
Навчальна програма для них нудна й нецікава, тому що не відповідає їх
здібностям. Отже, можливі порушення в поведінці, за які до дітей застосовуються
«каральні» заходи.
·
Ігрові інтереси.
Обдаровані діти люблять складні
ігри й байдужі до простих, котрими захоплюються їхні однолітки. Як наслідок,
діти залишаються в ізоляції.
·
Неконформність.
Вона виявляється у відкиданні стандартних вимог, особливо якщо вони йдуть
у розріз з інтересами обдарованої дитини.
·
Занурення у філософські проблеми.
Замислюються над питаннями життя і смерті, релігійних вірувань і т. п.
·
Невідповідність між фізичним, інтелектуальним і соціальним розвитком.
Часто обдаровані діти віддають перевагу спілкуванню зі старшими, і їм
досить важко стати лідерами.
Ми вже з’ясували, що обдаровані
діти досить уразливі. Науковці серед основних причин уразливості називають
наступні:
·
прагнення до досконалості
(перфекціонізм) - не заспокоюються, не досягаючи вищого рівня;
·
відчуття незадоволеності -
дуже критичні до себе та своїх досягнень, низька самооцінка;
·
нереалістичні цілі -
часто ставлять завищені цілі, а не досягаючи їх, засмучуються та переживають;
·
надчутливість -
дуже сприйнятливі до сенсорних стимулів: слова й невербальні сигнали сприймають
як неприйняття себе оточуючими. Часто таких дітей уважають гіперактивними, тому
що вони постійно реагують на подразники та стимули різного роду;
·
потреба в увазі дорослих -
оскільки діти цікаві, вони часто монополізують увагу дорослих, через що можуть
виникати тертя у стосунках з іншими дітьми;
·
нетерпимість -
більш обдаровані діти часто виявляють нетерпимість стосовно інших дітей, які
стоять нижче за них за інтелектуальним розвитком.
Отже виходячи з усіх можливих труднощів прийнято
виокремлювати наступні типи здібних учнів як категорії групи ризику:
Найкращий учень: усі його люблять, робить те, що йому кажуть і як;
любить подобатися.
Бунтівник: сперечається, з ним важко спілкуватися, часто в
нього виникає стан емоційно вольового напруження, коли щось загрожує досягненню
його мети.
Підпільник: знає, що за обдарованість не платять, а навпаки
вимагають, тому прагне не вистрибувати, а бути як усі.
Втікач: випадає з ліцейної системи, не може
підлаштуватися до вимог ліцею, викладачів, майстрів виробничого навчання.
Двобічний: відстає або має вади фізичні; його розглядають як
слабкого, не помічають обдарованості.
Цілеспрямований: незалежний, автономний, знає собі ціну, знає,
чого хоче. Найкращий тип для розробки індивідуальної програми.
У
кожного з цих типів свій стиль поведінки, свої потреби, своя система взаємин,
свій емоційно-вольовий статус. Ось чому до кожного з них має бути індивідуальний підхід, як у закладах
освіти, так і в сім'ї. Але яким же він має бути, той підхід?
Щоб
зрозуміти краще проблеми з якими можна зіштовхнутись при роботі зі здібними
учнями різних типів, зрозуміти мотивацію дітей та, саме головне, що ж може зробити
кожен учасник освітнього процесу для покращення цієї взаємодії – я пропоную
переглянути Додаток, в якому
представлена ця інформація у зручному систематизованому форматі:
https://drive.google.com/open?id=1F9JNiqpKikECQkFp8IqhdNfAtF2X4uk2
https://drive.google.com/open?id=1F9JNiqpKikECQkFp8IqhdNfAtF2X4uk2
Розуміючи
самих себе та своїх учнів ми зможемо подолати всі перешкоди та труднощі. Тоді
процес взаємодії та спілкування з обдарованими дітьми буде приносити
результати та задоволення всім зацікавленим сторонам!
Немає коментарів:
Дописати коментар